NEVER ENDING TOUR SAU CINE DĂ MÂNA CU REGELE SUEDIEI

bob-dylan1

 

Iubim poezia numai când suntem singuri şi nu e în faţa lumii consimţit.

Ce-o fi literatura şi premiul mult râvnit pe care nu l-a primit?…

Vremurile sunt o schimbare, o ploaie grea s-a apucat de cernit,

De când omul constantei păreri de rău din înălţimea turnului lui de veghe l-a cucerit.

 

Am început să ne batem în piept cu Murakami, Adonis, Salman Rushdie şi am făcut mare tevatură

În jurul lui Amos Oz, DeLillo, John Ashberry şi alte exemple din marea literatură,

Pe urmă am trecut la toate muzicile pe care le păstrăm cu sfinţenie pe rafturi, unele chiar pe vinil,

Cel mai mult în Cohen, Paul Simon, Joni Mitchell, Tom Waits sau orice altceva ne-a mai fost util.

 

I-am dezgropat până şi pe John Lennon, Jimi Hendrix sau Frank Zappa,

Am luat pe urmă iar la rând toţi laureaţii Nobel-ului, până ce-am tulburat toată apa,

Până nu am mai avut niciun fel de decenţă cu privire la ton

– Mă scuzaţi, vorba lui Dylan, n-am încotro – like a rolling stone…

 

Trebuie să fie o cale de scăpare de-aici, trebuie să fac ceva – îmi spun –

Şi reascult cuminte Bob Dylan, rând pe rând, piese de pe fiecare album

Şi-mi dau seama că nu e doar Bob, sunt tot felul de cioburi dintr-un singur eu:

E toată istoria unor decenii de muzică din sufletul meu,

 

Cu maeştri, discipoli sau doar contemporani ai lui, Clapton, Pink Floyd, Janis Joplin, Zappa şi, mai ales, Beatles

În orice ordine vreţi (na, că n-am putut să mă abţin nici eu, n-am avut de ales!… )

Pe care i-am iubit pentru că veneam dintr-un anume fel de literatură

Şi pentru că i-am ascultat m-au trimis înapoi, înspre mica şi marea cultură, dar foarte mult spre lectură…

 

Prea multă poezie ca să ne-mpiedicăm în chitară, muzicuţă şi tamburină

Cât o să mai stăm aşa încordaţi, cât poate să ne mai ţină

Şi-apoi, să-mi zică şi mie cel mai deştept dintre noi, dacă se poate aşa:

Ce credeţi că a fost mai întâi, literatura, doar poezia, pictura sau muzica?

 

Academia Suedeză îşi justifică gestul: “a creat noi expresii poetice în marea tradiție muzicală americană”

Hai să fim mai îngăduitori cu noi înşine, nu l-a primit chiar de pomană,

Să încercăm să nu mai fim aşa încrâncenaţi, nu cred că are ceva mai rău să ne fie,

Decât dacă vom steriliza de frumos tot ce ne înconjoară şi ne vom scutura de poezie

 

Recunoscută sau nu pentru importanţa ei când rămânem în sufletul gol

În faţa lumii, a iubiţilor, a părinţilor, amicilor, a cui vrem şi în orice decor.

Îmi place riscul de a mă îndrăgosti, de aceea mă opresc uneori, tac şi ascult

Şi mai cred că poţi să sufli în vânt numai dacă n-ai suflat, preventiv, în iaurt.

 

P.S. 1

De undeva de sus moţul Pittiş se apucase iniţial de zâmbit,

Apoi a-nceput să râdă în hohote, după ce şi-a dat seama ce s-a stârnit

Răspunsul, prieteni, e vânare de vânt, e foarte adevărat,

Iată: Robert Allen Zimmerman şi dovada că lucrurile chiar s-au schimbat!

 

P.S. 2

Uneori este foarte important să ne oprim măcar pentr-o clipă şi să privim înspre cer

Cine ştie cine ne va surâde de-acolo, deschide uşa, Homer!

 

P.S. 3

Posibil playlist Bob Dylan, aproape exclusiv din motive de poezie. Întru îngăduinţă. Adăugaţi sau înlocuiţi, după plac, cu lectura volumului ”Suflare în vânt. 100 de poeme traduse de Mircea Cărtărescu” (în colecţia Poezia, coordonată de Denisa Comănescu), apărut la Humanitas fiction în 2012

 

  • Man of constant sorrow
  • A hard rain’s gonna fall
  • All along the watchtower
  • Tangled up in blue
  • Knocking on heaven’s door
  • Things have changed
  • Mr. Tambourin man
  • Positively 4th street
  • The times they are a changin
  • Just like a woman
  • Hurricane
  • I shall be released
  • Shelter from the storm
  • Highway 61 revisited
  • Don’t think twice it’s all right
  • Like a rolling stone
  • Blowing in the wind
  • Open the Door, Homer
Leave a Reply

