VANDALUL. Unteatru.

vandalul-blog-1

vandalul-04

vandalul-05

 

În fiecare dintre noi zace ascuns un vandal şi un vandalizat. Diferă doar victima sau călăul, tipul de distrugere pe care-l alegem sau ne este dat, locul şi momentul în care se comite actul necuvenit. “De ce”-ul e al tuturor, “cum”-ul e personal.

În 2014, “Vandalul” a reprezentat debutul dramaturgic al actorului american Hamish Linklater (“The Big Short” (2015), “Magic in the Moonlight” (2014), “The Four Fantastics” (2005), serialul “Law and Order”),  debut apreciat ca un succes, în urma căruia autorul, în vârstă de 40 de ani, a devenit una dintre speranţele serioase ale  dramaturgiei americane contemporane.

Un text despre fragilitate şi singurătate, despre lipsa de comunicare şi conflictul între generaţii, despre dramele familiei, despre fantasme pe care le născocim şi cu care trăim ca să suportăm mai bine realitatea, despre viaţă în absenţa iubirii, despre iremediabil şi drumuri către cimitir. Despre noi toţi.

Excelente alegerile regizoarei Andreea Vulpe, relaţii create cu grijă, cu emoţie multă, cu scena plină de viaţă, cu mult umor şi ironii fine, într-un decor mai mult decât potrivit şi multifuncţional al lui Daniel Titza, care este, pe rând, o staţie de autobuz, un nonstop şi un cimitir.

Spectacol. Bun, antrenant, în picioare.

Ca în toate spectacolele găzduite de Unteatru, puterea lui stă din nou în mâna actorilor. Cele trei personaje care își dezvăluie trecutul personal plin de moarte și se străduiesc din răsputeri să trăiască prezentul, folosindu-se de tot felul de proptele (chiar şi de întâlnirea întâmplătoare cu nişte necunoscuţi într-o noapte rece, al cărei spaţiu geografic este limitat de spital, cimitir şi un magazin de proximitate, folosit pentru procurarea de alcool, în lipsa căruia poate nici nu ar avea curajul necesar destăinuirilor cele mai intime) sunt minunat interpretate de cei trei actori distribuiţi în aceste roluri: Mihaela Trofimov, Ionuţ Vişan şi Liviu Pintileasa. Ei atacă un text greu şi spumos, în care Hamish Linklater ne vorbeşte despre singurătatea acestor trei fiinţe, din lumi diferite, aduse ca din întâmplare împreună într-un joc despre “ce-ar fi dac-ar fi”.

“De ce”-ul general, bine trasat de Andreea Vulpe, se bucură de “cum”-ul fiecărui actor.

Remarcabilă este prestaţia lui Ionuţ Vişan, adolescentul simplu, superficial şi complicat în acelaşi timp, cu rostire fermecătoare, pe alocuri puternică în cheia candidă care i se propune, presărată cu şarade inteligent construite, ritm uneori îngrozitor de alert şi în acelaşi timp extrem de bine susţinut. Îl iubeşţi, râzi, îi iei apărarea, îi faci jocul. La plecare, îl iei cu tine acasă, să te mai amuzi (fie şi amar) câteva zile după ce ai văzut spectacolul.

O Mihaela Trofimov la fel de bună ca în toate piesele în care am văzut-o până acum. Asumată, inteligentă, cu multe inflexiuni. Ea interpretează rolul  doamnei  O’Connell, văduva tristă şi respectabilă, femeia înșelată în primul rând de o viaţă amară şi ajunsă pe drumuri din ghinion. Veşnic în căutare de a fi vrăjită, chiar minţită şi dispusă, la rândul ei, să vrăjească şi să-i mintă pe alţii, pentru a le uşura existenţa şi a le alina suferinţele, pe care le înţelege pe deplin. Stare care rezultă din tot jocul Mihaelei Trofimov, de la început până la sfârşit, într-o succesiune de nuanţe foarte frumos dezvăluite.

Evident, un Liviu Pintileasa la înălţimea tuturor prestaţiilor sale, cu treceri fine şi consistente dintr-o faţetă în alta ale aceluiaşi rol: soţul înşelat, abandonat, devotat copilului pe care-l creşte singur şi care îi produce numai necazuri, în fapt văduvul trist, nevoit să-şi îngroape odrasla şi să-şi îngrijească născocirile.

Fără să se fi cunoscut vreodată, ei vorbesc cu lejeritate despre cele mai banale sau intime lucruri, despre curăţatul care te face mai slinos, despre cele o mie de cuvinte pe care le au eschimoşii pentru zăpadă (pentru că fiecare fulg şi apoi bulgăre e diferit), despre berea Budweiser, despre boală şi spitale, despre tristeţe, durere, sinucidere şi accidente.

“Încerc să-ţi arăt întrebarea la toate răspunsurile tale”, spune textul la un moment dat.

Convenţiile pe care le creează cei trei în scenă sunt subjugate unei viziuni precise. Convenţia generală este misterul care nu va fi niciodată elucidat. Iar cei trei sunt în stare să ducă asta până în finalul spectacolului. Culmea, se râde. Mult.

Deşi e foarte tristă, e doar o poveste, ni s-a spus doar ca să ne simţim mai bine. Şi au jucat-o atât de bine că ne fac să ne simţim mai rău. Rămânem aici cu toţii pentru a comite acte de vandalism, am venit să ne semnăm pe morminte.

Astăzi actele de vandalism se înfăptuiesc între cei mai apropiaţi oameni pe reţelele pe care ar trebui să socializeze pentru ameliorare şi dezînsingurare. Vandalizăm şi ne lăsăm vandalizaţi şi suferim că nu ne înţelegem.

Are sens să schimbăm numere de telefon? Despre ce-am vorbi dacă ne-am suna? Despre orice, despre sport, despre vreme, despre muzică, despre păsări, despre teatru. Iar asta ar trebui să ne facă viaţa mai frumoasă, aşa că mai bine să nu ne sunăm.

Mai bine mergeţi la teatru. La Unteatru.

“Fiecare spectacol e o nouă viaţă pe care o capătă un text. Acolo unde replica devine atotstăpânitoare”. Este motto-ul fenomenului Unteatru, regizat de Andrei și Andreea Grosu. Iar replicile care sunt stăpâne conturează aici o trupă de actori de primă mână, care reuşesc să se impună prin seriozitate şi perseverenţă.

În spaţiul derizoriu de pe strada Sfinţii Apostoli nr. 44, Teatru e înalt, curat, nu e independent decât ca definiţie şi se scrie cu “t” mare.

 

„Vandalul” de Hamish Linklater
Distribuţie:  Mihaela Trofimov, Ionuţ Vişan, Liviu Pintileasa

Regia: Andreea Vulpe

Scenografia: Daniel Titza

Coproducţie TVR (Casa de producţiea TVR) – UNTEATRU

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s