Andrea Gavriliu și Pocalul de dublu-Foc: „DOUBLE FIESTA”. La Teatrul Godot.

Seară de bal la Palatul Bragadiru.

În lumina caldă de candelabru, 16 tineri frumoși și eleganți își aliniază pașii către spațiul central care-i așteaptă cu masa pusă. Pentru o petrecere somptuoasă de zile mari în care-și va căuta fiecare locul potrivit, amușinând încăperea și partenerii de joc cu mișcări precise ce pleacă în ștafetă de la unul la altul până-și găsesc numitorul comun, dând ocol mesei atent aranjate să le găzduiască însoțirea. Printre  coardele ciupite discret, mirare după mirare, la fiecare predare de ștafetă prin care gesturile își armonizează zbaterile, o bătaie ritmică de tobe (ce-ți va rămâne multă vreme impregnată pe timpan, excelent Mihai Dobre!) își găsește drumul către fiecare dintre ei, insinuându-se spasmodic în mișcarea de grup care-și găsește consonanța în bătăile marii inimi în care-și unesc arterele emoționalului, punând încet și precis stăpânire pe spațiul de joc, pe spectatori, pe Palat, pe o seară cu petrecere de vis pe care o promit cei ce tocmai și-au ocupat locul la festin.

„Double Fiesta”.

După succesul cu performance-ul „Fiesta” la Teatrul Național „Ivan Vazov” din Sofia, Bulgaria (prezent în toamnă la București în cadrul primei ediții X-Fest, Festivalul Internațional de Teatru Tânăr Excelsior), Andrea Gavriliu și-a dublat echipa și eforturile inițiale printr-o nouă producție, de data asta un proiect UNATC (găzduit azi de Teatrul Godot la Palatul Bragadiru), intuind forța și impactul pe care petrecerea augmentată îl va avea asupra publicului.

Acest nou spectacol de teatru fizic îi permite Andreei Gavriliu să imagineze o petrecere de dimensiuni mai generoase, în care principalul efect vizual este obținut prin alternanța de sincronuri cu desincronizări ritmice a celor 16 actori/dansatori, o poezie vizuală a unei petreceri-Shiva ca personaj în sine, un fel de coregraf cosmic cu 16 capete și 32 de brațe ce-și unduiește senzual trupul gata de petrecere, impregnând sala generoasă de bal a Palatului Bragadiru cu duhul veseliei, trimis precis prin fiecare pereche de brațe elegante ispitită să-și găsească însoțirea în această aventură. Demonstrând că și-a însușit codul bunelor maniere și că stăpânește deopotrivă arta conversației și pe cea a seducției, fremătând prin fiecare celulă dornică de distracție și validare socială și sexuală, căutând plăcere la fiecare stimul ce-i este așezat în cale tocmai pentru a obține din el maximum de extaz posibil.

La fel de valabil și în celălat capăt al acestor trăiri, anunțate încă de la început prin prevestiri sumbre pe care sunetul alarmant al unor instrumente de suflat ce se tânguie amenințător își înfig tot mai voluptos tăișul în acusticul paharelor ciocnite, preschimbând încet sobrietatea petrecerii pe care pune încet stăpânire dezinvoltura. Curaj lângă curaj, trupurile ridicate de la masă își dezvăluie tot mai fără de reținere dorințele cele mai ascunse, separând participanții la fiestă în ispite și ispitiți, adunați în grupuri mai mari sau mai mici la câte o cleveteală, nelipsită de ocheade în tabăra/taberele adverse, cum îi șade bine unei petreceri reușite. De aici pornește un alt dans, al cuceririi, intercalată deștept prin diverse ipostaze, variațiuni (și etape) pe care le presupune acest proces, permițând fiecăruia dintre cei 16 să-și etaleze calitățile coregrafice, individual și în grup, depănând inteligent povestea petrecerii. De la bună dispoziție către desfrâu (luminile unui fel de iad scaldă la un moment petrecerea, culminând cu excepționalul dans sincron al feselor pleznite de băieți  în cadență printre cele mai senzuale mișcări ale fetelor), până la degenerare, la dansul pe sub mese din care se șterge încet precizia mișcărilor făcând loc destrămării vrajei, disputelor și încăierării, rușinii și vinei, îmbibate cu tot mai mult alcool, eliberând trupurile de control și aruncându-le în derizoriu, în dezgust și repulsiv, decupând inteligent singurătățile care s-au însoțit pe măsură ce eleganța trupurilor e înmuiată de etilic și înlocuită de un carnal sălbatic ce le va asigura istovirea, sub ritmurile tot mai amenințătoare ale vacarmului ce le controlează apocalipticul în sunete asurzitoare de trompetă, de care caută fiecare să se ascundă sub șervetele albe ce le adăpostesc vremelnic mahmureala, din care țâșnesc brusc și mai îndârjiți la suprafață pentru o nouă tură de infern.

Încă un spectacol al corpului în mișcare perfect conștient de teatralitatea posibilităților lui de exprimare, esențializate și condensate într-un narativ marca deja inconfundabilă Andrea Gavriliu, care și-a găsit împlinirea prin acești talentați performeri ce reușesc să țină spectatorii cu sufletul la gură. 16 studenți în anul III la actorie ai Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București. Sau 16 tineri înzestrați și entuziași ce se extrag atent din eleganța perfect asortată la masa impecabil pregătită pentru fițe de Palat, explodându-ne în față ca niște petarde de bună dispoziție dintr-un club obscur de noapte, târându-ne inteligent prin plauzibilul oricărui fel de uman în care ne întâlnim în cele din urmă inevitabil unul cu altul, construind și deconstruind mișcarea pentru sine și pentru relațiile pe care corpurile noastre nu prididesc să le negociaze în cotidianul în care suntem cu toții angrenați.

Într-o beție a simțurilor exploatate vizual, coregrafic și muzical pentru a ne smulge de sub amenințările rutinei, numai bună de prins în albumul de viitoare amintiri cu tablouri vivante de teatru-dans, ce ne va asigura cu siguranță confortul păstrându-ne vie măcar iluzia dezinhibării după acest exercițiu colectiv de descătușare a energiilor de fix 59 de minute, trăgând nădejdea că minutul rămas liber pentru respirația tăiată va putea lega această oră de alte ore de vis marca Andrea Gavriliu.

Reverențe!

Double Fiesta

Teatrul Godot, Palatul Bragadiru

Regie/coregrafie: Andrea Gavriliu

Muzică originală: Mihai Dobre

Trompetist: Sebastian Burneci

Scenografie: colectivă 


DISTRIBUȚIA:

Ioana Alexuc, Irini Katz, Diana Lanțos, Karina Jianu, Valentina Kocsis, Patricia Flack, Teofil Memelis, Vlad Mogoș, David Luncă, Iustin Danalache, Ilinca Gheorghiu, Vlad Mirea, Mario Monțescu, Andrei Calu, Rania Zane, Costin Stăncioi / Diana Pomparău, Cristian Popescu


Durata: 59 de minute

Leave a comment